Prawdy i mity na temat bezpiecznej jazdy samochodem
Zdecydowana większość kierowców, którzy podróżują po drogach jest przekonanych o swoim wysokim poziomie wiedzy na temat bezpieczeństwa jazdy. Pogląd ten w praktyce jest często weryfikowany przez życie, o czym świadczy ilość wypadków na drodze. Poniżej prezentujemy fakty i mity na temat bezpiecznej jazdy samochodem, które rozwieją wszystkie wasze wątpliwości.
- Wciskanie hamulca do oporu jest najskuteczniejszym sposobem szybkiego zatrzymania pojazdu
Hamowanie to jedna z podstawowych czynności wykonywanych w trakcie jazdy. Wielu kierowców podchodzi jednak do tej kwestii lekceważąco popełniając szereg błędów. Jak wykazano w testach, wciskanie samego hamulca w sytuacji potrzeby szybkiego i nieoczekiwanego zatrzymania wydłuża drogę hamowania. Najlepszym wyjściem w sytuacji awaryjnej jest mocne dociśnięcie hamulca i sprzęgła równocześnie, a w następnym etapie samo dociskanie pedału hamulca. W ten sposób, w przypadku samochodów wyposażonych w system ABS kierowca może zahamować pojazd na granicy poślizgu kół. - W czasie wyprzedzania wystarczy sprawdzić lewe lusterko
Wyprzedzanie uważane jest powszechnie za jeden z najniebezpieczniejszych manewrów wykonywanych na drodze. Z tego powodu trzeba w jego trakcie zachować szczególną ostrożność. Najważniejsze przed wykonaniem tego manewru jest upewnienie się czy kierowca za nami nie rozpoczął wyprzedzania. Większość kierowców sprawdza tylko lewe lusterko zapominając o wstecznym. Wiele przypadków pokazuje jednak, że kontrolowanie obu lusterek jest najbardziej skutecznym sposobem na to, by we właściwym czasie dostrzec jadące za nami auto, które właśnie zaczyna manewr wyprzedzania. - Wciśnięcie gazu w połowie zakrętu ułatwi jego pokonanie
Bezpieczne pokonywanie zakrętów wygląda inaczej w przypadku samochodów wyposażonych w napęd na przednie koła, a inaczej na tylne. Dodawanie gazu na zakręcie sprawdzi się, ale nie w każdej sytuacji. Taki manewr jest bezpieczny jeśli posiadamy samochód z napędem na tylne koła i dodatkowo gdy nawierzchnia jest sucha. W przypadku samochodów z przednim napędem dodanie gazu w czasie pokonywania zakrętu sprawi, że koła stracą swoją przyczepność. W takiej sytuacji najlepszym sposobem na pokonanie zakrętu jest wejście w niego przy zwolnionym pedale gazu. - Ułożenie rąk na kierownicy nie ma większego znaczenia
To powszechne przekonanie jest mylne. Nieprawidłowe ułożenie rąk na kierownicy zwiększa ryzyko wypadku, a także znacznie utrudnia swobodną jazdę. Najbezpieczniejszym sposobem trzymania rąk na kierownicy jest ułożenie rąk w pozycji określanej jako ,, za piętnaście trzecia”. Dzięki takiemu ułożeniu rąk znacznie łatwiej jest również ominąć przeszkody. W zależności od okoliczności dopuszczalne jest krzyżowanie rąk, ponieważ wtedy łatwiej i precyzyjniej można wejść w zakręt. Kierowca musi jednak samodzielnie ocenić jak mocno może skręcić kierownicą, gdyż jeśli zakręt jest zbyt wąski skrzyżowanie rąk może okazać sie fatalne w skutkach. - Na krótkich trasach nie ma sensu zapinać pasów bezpieczeństwa
W Polsce zgodnie z przepisami istnieje obowiązek zapinania pasów zarówno na tylnych jak i przednich siedzeniach. Z przeprowadzonych na całym świecie badań wynika, że aż połowa osób, które zginęły w wypadkach samochodowych przeżyłaby gdyby miała zapięte pasy bezpieczeństwa. Prawidłowo zapięte pasy rzadko powodują obrażenia. Zagrożenie może stanowić ich nieprawidłowe ułożenie, dotyczy to szczególnie kobiet w ciąży. Pomimo tego, że kobiety w zaawansowanej ciąży są zwolnione z obowiązku zapisania pasów to jednak nie ma dowodów świadczących o tym, że zapięte pasy szkodzą dziecku lub samej kobiecie, za to stanowią jedyną ochronę w czasie wypadku drogowego. Ważne jednak jest to, by taki pas przechodził pod brzuchem kobiety, nie przez jego środek.
Kiedy siadasz za kierownicą, pozostań przez cały czas czujny. Myśl i przewiduj. Pamiętaj o tym, by trzymać kierownicę oburącz i zapinać pasy bezpieczeństwa. Wyprzedzaj tylko w sytuacji, gdy jesteś pewny, że nie utrudnisz ruchu innym kierowcom. W sytuacjach awaryjnych hamuj korzystając z możliwości jakie daje ci ABS, a wchodząc w zakręt przyśpieszaj tylko wtedy, gdy posiadasz napęd na tylne koła. Stosując się do powyższych zasad, twoja jazda będzie bezpieczniejsza zarówno dla ciebie jak i innych uczestników ruchu.