42 231 59 32 • likwidacjaszkod@saint-gobain.com

Prawdy i mity na temat bezpiecznej jazdy samochodem

prawdy i mity na temat bezpiecznej jazdy samochodem

Zdecydowana większość kierowców, którzy podróżują po drogach jest przekonanych o swoim wysokim poziomie wiedzy na temat bezpieczeństwa jazdy. Pogląd ten w praktyce jest często weryfikowany przez życie, o czym świadczy ilość wypadków na drodze. Poniżej prezentujemy fakty i mity na temat bezpiecznej jazdy samochodem, które rozwieją wszystkie wasze wątpliwości.

 

  1. Wciskanie hamulca do oporu jest najskuteczniejszym sposobem szybkiego zatrzymania pojazdu
    Hamowanie to jedna z podstawowych czynności wykonywanych w trakcie jazdy. Wielu kierowców podchodzi jednak do tej kwestii lekceważąco popełniając szereg błędów. Jak wykazano w testach, wciskanie samego hamulca w sytuacji potrzeby szybkiego i nieoczekiwanego zatrzymania wydłuża drogę hamowania. Najlepszym wyjściem w sytuacji awaryjnej jest mocne dociśnięcie hamulca i sprzęgła równocześnie, a w następnym etapie samo dociskanie pedału hamulca. W ten sposób, w przypadku samochodów wyposażonych w system ABS kierowca może zahamować pojazd na granicy poślizgu kół.
  2. W czasie wyprzedzania wystarczy sprawdzić lewe lusterko
    Wyprzedzanie uważane jest powszechnie za jeden z najniebezpieczniejszych manewrów wykonywanych na drodze. Z tego powodu trzeba w jego trakcie zachować szczególną ostrożność. Najważniejsze przed wykonaniem tego manewru jest upewnienie  się czy kierowca za nami nie rozpoczął wyprzedzania. Większość kierowców sprawdza tylko lewe lusterko zapominając o wstecznym. Wiele przypadków pokazuje jednak, że kontrolowanie obu lusterek jest najbardziej skutecznym sposobem na to, by we właściwym czasie dostrzec jadące za nami auto, które właśnie zaczyna manewr wyprzedzania.
  3. Wciśnięcie gazu w połowie zakrętu ułatwi jego pokonanie
    Bezpieczne pokonywanie zakrętów wygląda inaczej w przypadku samochodów wyposażonych w napęd na przednie koła, a inaczej na tylne. Dodawanie gazu na zakręcie sprawdzi się, ale nie w każdej sytuacji. Taki manewr jest bezpieczny jeśli posiadamy samochód z napędem na tylne koła i dodatkowo gdy nawierzchnia jest sucha. W przypadku samochodów z przednim napędem dodanie gazu w czasie pokonywania zakrętu sprawi, że koła stracą swoją przyczepność. W takiej sytuacji najlepszym sposobem na pokonanie zakrętu jest wejście w niego przy zwolnionym pedale gazu.
  4. Ułożenie rąk na kierownicy nie ma większego znaczenia
    To powszechne przekonanie jest mylne. Nieprawidłowe ułożenie rąk na kierownicy zwiększa ryzyko wypadku, a także znacznie utrudnia swobodną jazdę. Najbezpieczniejszym sposobem trzymania rąk na kierownicy jest ułożenie rąk w pozycji określanej jako ,, za piętnaście trzecia”. Dzięki takiemu ułożeniu rąk znacznie łatwiej jest również ominąć przeszkody. W zależności od okoliczności dopuszczalne jest krzyżowanie rąk, ponieważ wtedy łatwiej i precyzyjniej można wejść w zakręt. Kierowca musi jednak samodzielnie ocenić jak mocno może skręcić kierownicą, gdyż jeśli zakręt jest zbyt wąski skrzyżowanie rąk może okazać sie fatalne w skutkach.
  5. Na krótkich trasach nie ma sensu zapinać pasów bezpieczeństwa
    W Polsce zgodnie z przepisami istnieje obowiązek zapinania pasów zarówno na tylnych jak i przednich siedzeniach. Z przeprowadzonych na całym świecie badań wynika, że aż połowa osób, które zginęły w wypadkach samochodowych przeżyłaby gdyby miała zapięte pasy bezpieczeństwa. Prawidłowo zapięte pasy rzadko powodują obrażenia. Zagrożenie może stanowić ich nieprawidłowe ułożenie, dotyczy to szczególnie kobiet w ciąży. Pomimo tego, że kobiety w zaawansowanej ciąży są zwolnione z obowiązku zapisania pasów to jednak nie ma dowodów świadczących o tym, że zapięte pasy szkodzą dziecku lub samej kobiecie, za to stanowią jedyną ochronę w czasie wypadku drogowego. Ważne jednak jest to, by taki pas przechodził pod brzuchem kobiety, nie przez jego środek.

Kiedy siadasz za kierownicą, pozostań przez cały czas czujny. Myśl i przewiduj. Pamiętaj o tym, by trzymać kierownicę oburącz i zapinać pasy bezpieczeństwa. Wyprzedzaj tylko w sytuacji, gdy jesteś pewny, że nie utrudnisz ruchu innym kierowcom. W sytuacjach awaryjnych hamuj korzystając z możliwości jakie daje ci ABS, a wchodząc w zakręt przyśpieszaj tylko wtedy, gdy posiadasz napęd na tylne koła. Stosując się do powyższych zasad, twoja jazda będzie bezpieczniejsza zarówno dla ciebie jak i innych uczestników ruchu.